TUVALET EĞİTİMİ

 

                   Çocuğunuz önemli bir döneme giriyor ve bu dönemin nasıl geçirildiği gelişimde birçok şeyin temelini oluşturacak. Bu nedenle, tuvalet eğitimine çocuğunuzun hazır olduğundan emin olduğunuzda başlamalısınız. 2 yaş dönemi tuvalet eğitimine başlamak için uygun bir dönemdir. Bu süreçte, çocuğunuzun birkaç alanda hazır olduğuna emin olmalısınız.

 

⦁ İlk olarak fiziksel olarak hazır olması gerekmektedir. Fiziksel olarak hazır olduğunda kasları, çişini ve kakasını tutup uygun zamanda bırakacak kadar güçlü olur.

⦁ En az 2 saat kuru kalabilir.

⦁ Kakası geldiğinde yaptığı işi ya da oyununu bırakabilir.

⦁ Ortamını hazırlamak diğer önemli bir adımdır. Oturak ya da tuvalet aparatı temin edilmeli ve bunlar tuvalette rahatlıkla ulaşılabilir olmalıdır.

⦁ Çocuğa hemcinsi ebeveynin destek vermesi çocuk için süreci daha hızlandırır. Bu nedenle erkek çocuğa babanın destek olması süreci kolaylaştırır.

⦁ Akran modelliği de bu sürece olumlu katkıda bulunur (yakın yaşlardaki arkadaş ya da kuzenleri izlemek gibi).

⦁ Aynı zamanda tuvaletle ilgili kelime dağarcığının da olması ve kullanılması önemlidir (çiş, kaka, çiş yaptım, ee yapıyorum vb.). Bazen çocuklar bezlerine kaka yapmak için gizlice odalarına giderler. Bu da diğer bir belirtidir.

⦁ Bazen tuvaleti kullanmak bazı çocuklar için korkutucu olabilir. Tuvalete düşmekten, sifondan korkarlar. Eğer korkuyorsa zorlamamak ve güç mücadelesine girmemek önemlidir. Çünkü duygusal açıdan da hazır olan çocuk tuvaleti kullanmaya meraklı ve heveslidir.

 

Anne-babalara öneriler:

 

⦁ Küçük denemeler ve provalar yapmak (günde 2 defa)

⦁ Tuvalete oturma denemeleri 5 dakikayı geçmemek

⦁ Tuvalet eğitimine başlamadan önce çocuğun aile bireylerini tuvalete giderken ve tuvalette izlemesine izin vermek

⦁  Her tuvalete gidişte aynı kelimeleri kullanmak

⦁ Tuvalet aparatı ya da lazımlık almak (beraber seçmek)

⦁ Çocuğun ayaklarının yere değmesi  (tuvalete oturduğunda basamak ya da tabure kullanmak) (Bu güvende hissetmesine yardımcı olur.)

⦁ Tuvalette otururken eğlenceli vakit geçirmek için oyunlar ve oyuncaklar kullanmak

⦁ Sıvı tüketimini takip etmek

⦁ Kakasını ne zamanları yaptığını takip etmek (rutinleri var mı?)

⦁ Eğitime başladıktan sonra alıştırma külotları kullanmak (beraber seçmek)

⦁ Çıkarması kolay kıyafetler kullanmak

⦁ Olumlu adımlarını ödüllendirmek ve olumlu geri bildirimlerde bulunmak

⦁ Kuru kaldığı zamanları ödüllendirmek

⦁ Kazalarda yargılamamak, kızmamak ve azarlamamak

⦁ Bez takmanızı istediğinde isteğine saygı göstermek ve adım adım bezden uzaklaşmasını desteklemek

⦁ Sürekli tuvaleti gelip gelmediğini sormamak ve hatırlatmaları bırakmak

⦁ Düzenli ve belirli aralıklarla tuvalete tutmak

⦁ Kazalarda temizlik ve kıyafet değişikliği için çocuğunuza sorumluluk vermek

⦁ Yuvaya devam ediyorsa mutlaka öğretmeniyle iletişime geçmek ve ortak sistem geliştirmek

⦁ Gece uyumadan 2 saat öncesinden sıvı alımını kesmek

⦁ Gece tuvalete tutmak

⦁ Yatak koruyucu kullanmak

 

         Tuvalet eğitimine başlamadan önce anne-babanın ve çocukla ilgilenen herkesin bu süreçte ortak hareket etmesi, uygun zamanın seçilmesi ve süreçle ilgili çıkabilecek aksiliklerin olabileceğine hazır olunması oldukça önemlidir.

         Tuvalet eğitimi vermeye çalışırken çocuğunuz tarafından aşırı dirençle karşılaşabilir, hiçbir gelişme görülmeyebilir ve tuvaleti aşırı tutma, kabızlık gibi sorunlar ortaya çıkmaya başlayabilir. Bazen de tuvalet eğitimi sorunsuzca tamamlanmasına rağmen sonradan tuvalet sorunları ortaya çıkmaya başlayabilir. Bu sorunlar 3 ay devam ediyorsa, bu durumlarda mutlaka bir uzman desteğine başvurunuz.

 

Ayşe Arslanoğlu

Uzman Psikolojik Danışman

 

 

Atatürk Mah. Ataşehir Bulvarı Gardenya Residence 7/1 Kat:7 Daire:43 Ataşehir/istanbul

Tel: 0216 999 07 50         Fax: 0216 999 03 50       E-mail: info@7renkdanismanlik.com.tr