Çalışma Alanlarımız
Çalışma Yöntemlerimiz
Tanıma ve Değerlendirme Çalışmaları
İhtiyaca yönelik olarak gelişimsel, akademik ve duygusal değerlendirmeler yapılabilmektedir.
Çalışma Alanları
Çocuk Ergen
Yetişkin
Çalışma Şekli
Grup veya Bireysel
CAS - Bilişsel
CAS Testi, 5-17 yaşları arasındaki kişilerin Planlama, Dikkat, Eşzamanlı ve Ardıl Bilişsel işlemlerini değerlendirmek için geliştirilen bir değerlendirme testidir.
İstanbul Üniversitesi PDR Bölümü tarafından Türkçe Standardizasyonu yapılan test, PASS Terorisini esas alan düşünce sistemi üzerine inşa edilmiştir. PASS Teorisi, zekayı bilişsel işlemler olarak yeniden kavramsallaştıran bir görüş ortaya koymaktadır. Bu teori insanın bilişsel fonksiyonlarını, bilginin zeminini oluşturan işlemler olarak kabul edilen Planlama, Dikkat, Eşzamanlı ve Ardıl bilişsel işlemlere dayandırmaktadır. Testin uygulama süresi 1 saatten iki saate kadar sürebilmektedir. CAS Cognitive Assessment System), son zamanlarda ortaya atılmış olan; “Zeka bilişsel işlemlere dayanır” görüşünü esas alan ve bu yönüyle geleneksel zeka testlerinden farklı olan güncel bir testtir.
CAS Cognitive Assessment System klinik ve nörolojik değerlendirme yeteneği ile geniş bir yelpazede gelişimsel değerlendirme yapabilen güncel bir ölçektir. CAS Testinin ölçtüğü belli başlı alanlar şunlardır:
Zeka Bölümü: CAS, 5-17 yaş okul çağı çocuklarının zihinsel gelişim düzeylerini ( Zeka Bölümlerini) değerlendirme amacıyla geliştirilmiştir. Üstün veya Zihinsel geriliği olan çocukların tanılamasında kullanılmaktadır.
Akademik Sorunlar: CAS Testi: Öğrenme Güçlüğü başta olmak üzere bir çok akademik sorunun eğitsel, psikolojik ve nörolojik tanılamasında güçlü veriler sunabilen bir testtir.
Duygusal Ve Travmatik Hasarlar: CAS Testi, travmatik beyin hasarına karşı hassas olan çok çeşitli bilişsel işlemlerin ölçümüne olanak sağlar. Organizasyon, dürtü kontrolü, dikkat, problem çözme ve planlama özellikle travmatik beyin hasarı olan çocuklarda sorun oluşturmaktadır.
Dikkat Sorunları Ve Hiperaktivite: CAS, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocukların bilişsel işlem özelliklerinin değerlendirilmesi için uygun bir araçtır. Test, Dikkat süreçlerini planlamayla eş zamanlı değerlendirerek güçlü veriler sunmaktadır.
Moxo
MOXO Dikkat Ölçme Testi
6-12 yaş arası çocuklar ve 13-60 yaş arası yetişkinler için geliştirilmiş ADHD-DEHB (Attention-Deficit Hyperactivity Disorder = Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu) tanısına yardımcı olan , bilgisayar üzerinden yapılan görsel ve işitsel çeldiricilerin olduğu “online” dikkat ölçme testidir .MOXO , Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunun dört ana semptomu olan dikkat eksikliği , zamanlama problemi , dürtüsellik ve hiperaktivitenin objektif olarak ölçülmesini sağlayan bir testtir.
Wisc - 4
WECHSLER ÇOCUKLAR İÇİN ZEKÂ ÖLÇEĞİ-4 (WISC-IV) NEDİR?
Yetkin uzmanlar tarafından 2 yaştan itibaren uygun ölçme araçları kullanılarak zekânın değerlendirmeleri birçok şekilde yapılmaktadır. Bu değerlendirmelerle birey hakkında çeşitli kararlar verilmektedir. Ancak; bazı zekâ testlerinin güncellemeleri 1970-1980’lerde yapıldığı için, günümüzde uygulama doğru sonuçlar vermemektedir. Bununla birlikte, 2013 yılında güncellenen en güvenilir zekâ testi olarak WISC-4(Wechsler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği-IV) bulunmakta ve uygulanması önerilmektedir. Amerika’da güncellenen WISC-IV’ün telif hakkı 2008 yılında Türk Psikologlar Derneği TPD) tarafından alınmış olup, 2008-2012 yılları arasında Öktem ve arkadaşları tarafından TÜBİTAK destekli proje olarak Türkiye Standardizasyonu tamamlanarak 2013 yılında uygulamaya başlanmıştır.
“Psikometrik bağlamda zekâ ‘kişinin, farklı zihinsel becerileri ölçmek için geliştirilmiş alt testlerden oluşan bir test bataryasında gösterdiği başarımın aynı yaştaki ve özelliklerdeki norm grubunun başarımı ile karşılaştırılması sonucu elde edilen tekil bir sayı, yani IQ olarak tanımlanabilir’.” WISC-IV’ten önce kullanılan WISC-R testi zekâyı 3 bölümde (Performans Zekâ Puanı, Sözel Zekâ Puanı ve Tüm Test Ölçek Puanı) incelerken, güncellenen WISC-IV testi zekâyı 5 bölümde (Sözel Kavrama, Algısal Akıl Yürütme, Çalışma Belleği, İşlemleme Hızı ve Tüm Ölçek Zekâ Puanı (TÖZP)) incelemektedir. 6 yaştan 16 yaş 11 ay’a kadar uygulanabilen bu test, çocuğun motivasyonuna ve hızına göre belirlenip yaklaşık 1,5-2,5 saat arası sürebilmektedir. Testin değerlendirilmesi, sadece test puanlarına bakılmaksızın, davranışsal gözlemler, okul ve aileden alınan bilgilerle bütüncül olarak ele alınmalıdır.
Test sayesinde, çocuklar, test değerlendirilmesi esnasında hem normlara göre hem de kendi içlerindeki başarı dağılımına göre kapsamlı bir şekilde değerlendirilmektedir. Sonuçlar ailelerin problemlerine çözüm olarak yorumlanmalı, çocuğun yararına odaklanılmalı, çocukların etiketlenmelerini önlemek adına sonuç puanları değil, sonuca yönelik çözümler önemsenmeli, etik kurallara dikkat edilmeli, güncelliğini ve güvenilirliğini koruması adına da sadece Türk Psikologlar Derneği onaylı Psikologlar tarafından uygulanmalı ve yorumlanmalıdır.
WISC-IV’ün Türkiye’de kullanılmaya başlamasıyla Türkiye’de zekânın değerlendirilmesi adına yepyeni bir dönem başlamış olup, çokça çaba ve büyük hayallerle hazırlanan bu testin kısa zamanda tüm Türkiye’deki çocuklara yararlı olması hedeflenmektedir.
Psk. Hazan ŞAHNAOĞLU
Referanslar
Uluç, S. (2016) İnsan Zekâsının Cattell-Horn-Carroll Kuramı. Turkiye Klinikleri J Psychol-Special Topics 2016;1(1)
Uluç, S., Öktem, F., Erden, G., Gençöz, T. Ve Sezgin, N. (2011). Wechsler Çocuklar için Zeka Ölçeği-IV: Klinik Bağlamda Zekanın Değerlendirilmesinde Türkiye için Yeni Bir Dönem. Türk Psikoloji Yazıları, 14, 28, 49-57.
Bender-Gestalt Görsel Algı Testi
Testin Kısa Tanıtımı: Bu test, çocuklarda görsel motor işlevini görmek için gelişimsel bir test olarak kullanılarak hem yetişkin, hem de çocuklarda gelişim geriliği, regresyonu, fonksiyon kaybını ve organik beyin hasarlarını saptamaya ışık tutan bir değerlendirme aracıdır.
Kimlere Uygulanabilir: 5 yıl 6 ay ile 10 yıl 11 ay arasındaki çocuklara uygulanabilir.
Frostig Algılama Testi
Test çocuklardaki görsel algı problemlerini ve derecesini saptamak, uygun akademik programa karar vermek amacıyla kullanılır. Özellikle özel öğrenme güçlüğü olan çocukların görsel algılamalarını saptamaya yöneliktir.
Testin Kısa Tanımı
Dr.Marianne Frostig tarafından geliştirilmiştir.
Bir performans (Kalem-kağıt) testidir.
4-8 yaş arasında olan çocuklara bireysel ve grup şeklinde uygulanabilir.
Frostig testinin uygulanışı hazırlık aşamasıyla birlikte 50-60 dak sürmektedir.
Görsel algıyı 5 farklı boyutta değerlendirir.
1-El-göz koordinasyonu
2-Şekil-zemin ayrımı
3-Şekil sabitliği(değişmezliği)
4-Mekan-konum algısı
5-Mekan ilişkilerinin algısı
Okula Hazırlık Testi
Okula Hazırlık Testi
Denver Gelişim Testi
Küçük çocuklarda varolan gelişimsel sorunları tespit etmek amacıyla geliştirilmiş bir ölçme aracıdır. Çocuğun yaşına uygun birtakım becerilerini değerlendirmek, gelişimsel olarak şüpheli durumları objektif olarak ölçmek ve risk altındaki çocukları izleyebilmek için 116 maddde ve 4 alt bölümden oluşan bir ölçektir.
Testin Türü: Gelişim testidir.
0-6 yaş arasındaki çocuklara uygulanan bir testtir.
DENVER II sağlıklı görünümdeki çocuklarda olası gelişimsel sorunları saptamak amacı ile kullanılır. Üç temel alanda değerlidir:
a) Sağlıklı gözüken çocukları olası sorunları yönünden taraması,
b) Gelişimsel gerilik olduğundan kuşkulanılan işlevleri nesnel şekilde saptama olanağı vermesi,
c) Riskli bebekleri (örneğin doğum öncesi sorunlar, düşük doğum ağırlıklı ya da erken doğmuş, çoğul gebelikler, ailede gelişimsel sorunu olanlar, yardımcı üreme teknikleri ile doğan bebekler v.b.) izlemede kullanılabilmesi.
Kapsadığı KİŞİSEL-SOSYAL, İNCE MOTOR, DİL ve KABA MOTOR alanlarda çocuğun kendi yaş grubundaki diğer çocuklarla karşılaştırılarak hangi yüzdelik diliminde olduğunu göstermesi açısından diğer birçok gelişimsel tarama testine göre daha kolay uygulanma özelliği taşımaktadır.
Portage Ankara Gelişimsel Tarama Envanteri
0-6 yaş grubu çocuklara uygulanan gelişim tarama testidir.
Meslek Seçimi
Öğrenim yaşamları boyunca öğrenciler, okul seçme, seçimlik derslere veya ders dışı etkinliklerden birine yönelme konusunda kararlar vermektedirler. Bu kararlardan bazıları küçük ve önemsiz görülebilir. Ancak, her kararın, yapılan her tercihin gelecekte seçilecek mesleği adım adım belirleyici etkileri vardır. Bu nedenle öğrencilerin doğru ve isabetli karar verme becerileri geliştirmeleri büyük önem taşımaktadır.
Kişinin bir konuda doğru karar verebilmesi için önce ne istediğini ve ne gibi kaynaklara (yeteneklere, mali olanaklara ve çevre desteğine) sahip olduğunu bilmesi gereklidir. Bir öğrenci hangi konulardan hoşlandığına yani ilgilerine ve hangi konuları kolay ve çabuk öğrenebildiğine yani yeteneklerine ilişkin doğru, gerçekçi ve zengin bir benlik kavramına sahip oldukça ve ders ve okul seçerken isabetli karar verme olasılığı artar. Akademik Benlik Kavramı Ölçeği öğrencilerin yetenekleri ve ilgileri hakkında daha berrak ve gerçekçi bir kavrama sahip olmalarına yardımcı olmak amacıyla geliştirilmiştir.
Duygusal Değerlendirme